У чому проблема НАЗК?
Громадські активісти зібрали конкретні приклади того, як Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) перетворилося на паралізований та повністю підконтрольний владі орган.

Цими фактами ми хочемо показати політичну залежність НАЗК, яке тільки створює видимість ефективної роботи, а реально – лише виконує забаганки керівництва держави. Це як і допомога корупціонерам, так і розправа над політичними опонентами.
Єдиний вихід – перезавантаження органу.
НАЗК почало працювати 2016 року як спеціальний орган для попередження корупції. Однак уже перший рік їхнього існування показав, що керівництво органу свідомо саботувало роботу реєстру декларацій державних службовців та блокувало покладені на нього основні функції.
2 РОКИ
пішло на перевірку 615 декларацій
7 ТИСЯЧ РОКІВ
потрібно на перевірку 2 млн усіх декларацій
Агентство спершу затягувало з початком роботи реєстру декларацій та відмовилось від вже розробленої автоматизованої системи перевірки декларацій. Якби така система була одразу запущена, їй би знадобилися лічені дні, щоб зробити базову перевірку мільйона декларацій.

Показово, що сталося це після того, як за словами президента Петра Порошенка програма була "кардинально перероблена" та взята під контроль спецслужбами. Йдеться про ту ж автоматизовану перевірку, яку запускали восени 2018, коли це стало необговорюваною умовою для отримання Україною міжнародної фінансової підтримки.

Також НАЗК успішно звільнило від подання декларацій керівництво СБУ та прийняло рішення про приховування декларацій військових прокурорів, які неодноразово ставали героями антикорупційних розслідувань журналістів.
330 ТИСЯЧ ГРН
премія за липень 2016 року членкині НАЗК
104 МЛН ГРН
зарплата без премій працівників НАЗК за 2019 рік
Після запровадження автоматичної перевірки декларацій із державними реєстрами, НАЗК змінило порядок їхньої перевірки. Однак зміни до порядку повної перевірки декларацій створюють можливості маніпулювати процесом та їх результатами. Більше того, про них ніхто не зможе дізнатися, бо вони навіть не надаються на запит.

Майже кожне третє рішення про результати повної перевірки декларації, ухвалене НАЗК упродовж 2017-18 років, ухвалювалося за відсутності частини відповідей на запити про перевірку. Жодного сенсу в таких перевірках немає, а от самим посадовцям вони вигідні, адже таким чином чиновники фактично отримують індульгенцію – офіційний папірець, який підтверджує, що вони не корупціонери.

Усе це дозволяє корупціонерам і надалі уникати покарання за недостовірне декларування чи незаконні статки.

Одночасно із цим, очевидним є використання НАЗК великого ресурсу для вибіркового переслідування окремих держслужбовців і правоохоронців, які спромоглися піти проти системи.

І все це аж ніяк не заважає керівництву агентства майже щомісяця виписувати собі премії у розмірі кількох заробітних плат.
80–330 ТИСЯЧ ГРН
складав місячний дохід керівництва НАЗК у 2016-2017 рр.
Відповідальні за захист корупціонерів члени НАЗК
  • Олександр Мангул
    Голова НАЗК
  • Станіслав Патюк
    Заступник голови НАЗК
  • Наталія Корчак
    Член НАЗК, екс-голова
  • Олександр Серьогін
    Член НАЗК
  • Олександр Скопич
    Член НАЗК
Відповідальні
за захист корупціонерів члени НАЗК
Олександр Мангул
Голова НАЗК
Станіслав Патюк
Заступник голови НАЗК
Наталія Корчак
Член НАЗК, екс-голова
Олександр Серьогін
Член НАЗК
Олександр Скопич
Член НАЗК
Громадські активісти зібрали конкретні приклади того, як Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) перетворилося на паралізований та повністю підконтрольний владі орган.

Цими фактами ми хочемо показати політичну залежність НАЗК, яке тільки створює видимість ефективної роботи, а реально – лише виконує забаганки керівництва держави. Це як і допомога корупціонерам, так і розправа над політичними опонентами.
У чому проблема НАЗК?
пішло на перевірку
615 декларацій

НАЗК почало працювати 2016 року як спеціальний орган для попередження корупції. Однак уже перший рік їхнього існування показав, що керівництво органу свідомо саботувало роботу реєстру декларацій державних службовців та блокувало покладені на нього основні функції.
2 РОКИ

потрібно на перевірку 2 млн усіх декларацій
7 ТИСЯЧ РОКІВ
Єдиний вихід – перезавантаження органу.
Агентство спершу затягувало з початком роботи реєстру декларацій та відмовилось від вже розробленої автоматизованої системи перевірки декларацій. Якби така система була одразу запущена, їй би знадобилися лічені дні, щоб зробити базову перевірку мільйона декларацій.
Показово, що сталося це після того, як за словами президента Петра Порошенка програма була "кардинально перероблена" та взята під контроль спецслужбами. Йдеться про ту ж автоматизовану перевірку, яку запускали восени 2018, коли це стало необговорюваною умовою для отримання Україною міжнародної фінансової підтримки.
Також НАЗК успішно звільнило від подання декларацій керівництво СБУ та прийняло рішення про приховування декларацій військових прокурорів, які неодноразово ставали героями антикорупційних розслідувань журналістів.
Після запровадження автоматичної перевірки декларацій із державними реєстрами, НАЗК змінило порядок їхньої перевірки. Однак зміни до порядку повної перевірки декларацій створюють можливості маніпулювати процесом та їх результатами. Більше того, про них ніхто не зможе дізнатися, бо вони навіть не надаються на запит.
Майже кожне третє рішення про результати повної перевірки декларації, ухвалене НАЗК упродовж 2017-18 років, ухвалювалося за відсутності частини відповідей на запити про перевірку. Жодного сенсу в таких перевірках немає, а от самим посадовцям вони вигідні, адже таким чином чиновники фактично отримують індульгенцію – офіційний папірець, який підтверджує, що вони не корупціонери.
Усе це дозволяє корупціонерам і надалі уникати покарання за недостовірне декларування чи незаконні статки.
Одночасно із цим, очевидним є використання НАЗК великого ресурсу для вибіркового переслідування окремих держслужбовців і правоохоронців, які спромоглися піти проти системи.
І все це аж ніяк не заважає керівництву агентства майже щомісяця виписувати собі премії у розмірі кількох заробітних плат.
премія за липень 2016 року членкині НАЗК
330 ТИСЯЧ ГРН
зарплата без премій працівників НАЗК за 2019 рік


104 МІЛЬЙОНИ ГРН
складав місячний дохід керівництва НАЗК у 2016-2017 рр.
80330 ТИСЯЧ ГРН
Основні функції НАЗК
  • формування та реалізація державної антикорупційної політики
  • ведення реєстру електронних декларацій та реєстру корупціонерів
  • контроль за поданням е-декларацій та автоматична їх звірка з держреєстрами
  • проведення повних перевірок декларацій
  • перевірка фактів корупційних правопорушень (конфлікт інтересів, порушення обмежень для чиновників, неправдиві відомості в декларації тощо)
  • виявлення ознак корупційних злочинів (наприклад, брехня в декларації) і направлення цих відомостей до правоохоронних органів для розслідування
  • контроль за фінансуванням політичних партій
  • моніторинг способу життя чиновників
Кому та як допомагає НАЗК?
Таємні агенти
До цього розділу увійшли приклади того, як НАЗК дозволило не подавати декларації понад 30 тисячам чиновників: СБУшникам та військовим прокурорам. Це фактично унеможливлює їхнє покарання за брехню в декларації. Адже е-декларації цих чиновників бачать лише працівники НАЗК або й їхніх же відомств, які не несуть для них ніякої загрози. Дехто, використовуючи своє положення, намагається залишитися "секретним агентом" і на інших посадах, а НАЗК таке ухилення від декларування повністю ігнорує.
Читати більше
Політичні замовлення
Тут ми описали справи, у яких дії НАЗК мають політичний характер та використання антикорупційного органу для своїх інтересів. НАЗК не раз приходило на допомогу корупціонерів, закривши очі на очевидний конфлікт інтересів. Або ж карало за виконання закону, щоб усунути незручних чиновників.
Читати більше
Могильник НАЗК
До цього розділу ми додали справи, які показують як НАЗК закриває очі на грубі порушення. Деякі зі справ лежать більше року без будь-яких рішень - 96% декларацій, повну перевірку яких НАЗК завершило протягом 2017-2018, не були перевірені у строк. НАЗК свідомо затягує строки для притягнення до відповідальності, пояснюючи це начебто тривалістю перевірки. Насправді справи просто лежать без руху, чекаючи, поки спливе річний термін для покарання і їх можна буде просто закрити.
Читати більше
Роз'яснення для допомоги корупціонерам
Тут ми описуємо, як роз'яснення НАЗК дають змогу корупціонерам знаходити різні шпаринки, щоб не декларувати всі свої статки. Або ж зв'язують руки детективам та прокурорам, які не можуть без "дозволу" НАЗК розпочинати кримінальні провадження. Очевидно, що такі "дозволи" отримати не так і просто.
Читати більше
Який вихід?
    Ці факти свідчать про недієвість та повну підконтрольність владі членів Національного агентства з питань запобігання корупції.
    Єдиним варіантом виходу із цієї ситуації є повний перезапуск усього НАЗК
    Перш за все, необхідно припинити повноваження діючих членів НАЗК та обрати нових, причому зробити це має нова конкурсна комісія за вирішальної участі незалежних міжнародних експертів.

    Згодом уже нове керівництво відомства має очистити штат НАЗК та запустити автоматичну верифікацію електронних декларацій

    В іншому випадку суспільство не побачить реальних покарань за недбале ставлення до декларування, конфлікту інтересів чи незаконних подарунків.
    Made on
    Tilda